Stále větší množství majitelů starších automobilů se setkává s problémem matných a zažloutlých světlometů. Poškození je způsobeno degradací ochranné vrstvy, která je při výrobě polykarbonátových světlometů nanášena na jejich povrch. Doba životnosti této vrstvy, která slouží jako ochrana proti UV záření, je zhruba deset let. Dříve se k výrobě krytů automobilových světlometů používalo sklo, které UV záření nepoškozuje. Polykarbonát však výrobcům poskytuje neomezené možnosti, co se designu týče, navíc je výroba plastových světlometů jednodušší a levnější. Proto na současných automobilech nalezneme výhradně polykarbonátové světlomety.
"Světlomety současných automobilů se vyrábějí výhradně z polykarbonátu, který je citlivý na UV záření"
Jak již bylo zmíněno, ochranná vrstva světlometů je během používání automobilu vystavená vnějším vlivům - změnám počasí, agresivní chemii používané při mytí, prachu, odlétajícím kamínkům a hlavně ultrafialovému slunečnímu záření. Po určité době tato ochrana ztrácí účinnost a vrchní v vrstva světlometů se stává postupně matná a zažloutlá. Někdy se objeví dokonce mikroskopické praskliny. Světlo vyzařované světlometem je více rozptýlené a postupné se snižuje jeho intenzita. Protože zažloutlé světlomety snižují bezpečnost, nezůstane problém bez povšimnutí na kontrole STK.
Mezi majiteli automobilů a na internetových diskuzích lze nalézt množství "zaručených tipů", jak světlometům levně navrátit jejich původní vzhled. Většinou se jedná o leštění zubní pastou, leštěnkou na laky, nebo dokonce prostředky na nádobí. My se v tomto článku budeme zabývat seriózním řešením. Tím je renovace pomocí sady na renovaci světlometů.
" Princip renovace spočívá v odstranění poškozené vrstvy a vyleštění povrchu světlometu"
Sady obsahují všechny komponenty potřebné k provedení renovace svépomocí. Při dodržení uvedeného postupu lze dosáhnout výsledku, srovnatelného s profesionálním provedením v autoservisech. Mimochodem, většina autoservisů používá stejný postup. Není nutno se obávat přílišné složitosti. Při dodržení návodu renovaci zvládne každý alespoň trochu šikovný kutil.
Princip renovace spočívá v odstranění poškozené vrstvy světlometu postupným broušením brusnými papíry a vyleštěním světlometu za pomoci vrtačky a speciální leštící pasty. V posledním kroku se na světlomet nanáší ochranná nano-politura, která má za úkol obnovený povrch světlometu ochránit před UV zářením a nečistotami. Na trhu je dostupných mnoho produktů od různých výrobců. Jednoznačně nejlepší poměr cena / výkon nabízí český výrobce ROWAX. Základní sadu na renovaci a leštění světlometů pro jeden automobil lze pořídit za částku pod 400 Kč. Pokud si necháme renovaci provést v autoservisu, musíme počítat s částkou kolem 500 - 1000 Kč za jeden světlomet.